Voordelen van VoIP telecom voor het MKB

Voice over Internet Protocol is een communicatietechnologie die gebruikers in staat stelt te bellen en gebeld te worden via het internet. Simpel gezegd werkt het door geluid om te zetten in digitale informatiepakketten, zodat het via breedband internet kan worden verzonden. Met VoIP zijn gesprekken overal mogelijk, zolang er internet beschikbaar is.

VoIP, door velen internet-telefonie genoemd, is de afgelopen jaren een veelgebruikte technologie geworden, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. In dit artikel nemen we een kijkje naar enkele van de belangrijkste voordelen van VoIP telecom.

Het is gemakkelijk op te zetten, te beheren en te onderhouden

Traditionele telefoonlijnen kunnen moeilijk zijn om op te zetten en te onderhouden, om nog maar te zwijgen over het feit dat er een berucht hoog prijskaartje aan hangt. VoIP daarentegen is relatief eenvoudig te installeren, te configureren en te onderhouden – zelfs voor mensen die niet bepaald technisch onderlegd zijn.

Er zijn VoIP software oplossingen en web browser opties die het beheer van het systeem veel eenvoudiger kunnen maken, vooral bij het toevoegen van nieuwe gebruikers. Web portals maken het toevoegen, verplaatsen en veranderen van systeem configuraties ook eenvoudiger en handiger. U kunt onze aanbeveling van de beste en gemakkelijkste VoIP aanbieders hier vinden.

Het verhoogt de flexibiliteit en mobiliteit voor gebruikers

VoIP technologie laat gebruikers toe om een grote verscheidenheid aan softwaresystemen te integreren, zoals remote conferencing, file sharing en e-mail, wat een grote troef kan zijn omdat het de flexibiliteit van uw gebruikers verhoogt.

Het is gemakkelijk te zien hoe dit soort flexibiliteit en mobiliteit een enorm voordeel biedt voor gebruikers die altijd onderweg zijn, in het bijzonder bedrijfspersoneel dat vaak reist. En aangezien interlokale gesprekken via VoIP relatief goedkoper zijn in vergelijking met traditionele vaste lijn of mobiele telefoongesprekken, is het ook een grote geldbespaarder.

Het kan de bedrijfskosten beperken

Het opzetten van traditionele lijnen binnen een bedrijf kan een kostbare aangelegenheid zijn. Het opzetten en beheren van een VoIP systeem daarentegen, is relatief goedkoper. Hier is een lijst van budgetvriendelijke VoIP alternatieven voor Skype.

Bovendien zijn gesprekken tussen twee of meer pc’s – via het internet – over het algemeen gratis. Dit betekent dat communicatie tussen verschillende collega’s en afdelingen het bedrijf geen geld kost, zolang het maar via uw VoIP-dienst verloopt. Gesprekken van PC naar vaste lijn kunnen echter wel kosten met zich meebrengen, maar de tarieven zijn aanzienlijk lager in vergelijking met traditionele mobiele telefoons of vaste lijnen.

Het kan worden aangepast aan de vraag

Het is niet eenvoudig om te bepalen hoeveel telefoonlijnen u nodig hebt, zeker niet wanneer u als bedrijf nog aan het groeien bent. Wanneer u meer personeel toevoegt, meer kantoren, of nieuwe afdelingen creëert, zult u er constant voor moeten zorgen dat uw communicatiesysteem up-to-date is.

Een VoIP oplossing vereist geen extra kosten, of u nu gebruikers toevoegt of verwijdert. Met dit systeem kunt u een nieuwe lijn toevoegen zodra u een nieuw personeelslid toevoegt. En wanneer een medewerker vertrekt of wordt overgeplaatst, kunt u de bestaande lijn net zo gemakkelijk opnieuw toewijzen of volledig verwijderen. U kunt het VoIP-systeem eenvoudig en gemakkelijk aanpassen aan uw behoeften.

Het kan kmo’s in staat stellen om te concurreren met grotere bedrijven

Er zijn tal van dingen die een bedrijf moet doen om effectief te concurreren met grotere, meer gevestigde organisaties. En het hebben van een efficiënte en kosteneffectieve communicatie oplossing is er één van.

VoIP biedt een functionaliteit die gebruikers in staat stelt om interne en externe communicatie op een meer kosteneffectieve en praktische manier te beheren. MKB zullen met weinig tot geen financiële kosten met potentiële klanten kunnen communiceren, over lange afstanden met partners en klanten kunnen praten en met bedrijven op internationaal niveau kunnen concurreren.

Het helpt de productiviteit van het personeel te verhogen

VoIP technologie kan helpen om de productiviteit van iedereen in uw organisatie te verbeteren, van leidinggevenden tot directeuren. Uw VoIP-systeem zal gebruikers de mogelijkheid bieden om virtuele vergaderingen te organiseren, internationale telefoonconferenties te houden tegen zeer lage kosten, belangrijke bedrijfsdocumenten bij te voegen en belangrijke gegevens te delen via videoconferenties. 

In de afgelopen jaren heeft de VoIP-technologie aanzienlijke vooruitgang geboekt, vooral op het gebied van spraakhelderheid, zodat het vrijwel niet meer te onderscheiden is van meer traditionele telefoongesprekken. De vroegere versies van VoIP zorgden vaak voor vervormde telefoongesprekken, wegvallende gesprekken en vertraagde transmissies. Dit is echter niet langer het geval. Dit is de reden waarom VoIP aantrekkelijker is geworden voor MKB en organisaties over de hele wereld.

Het wordt geleverd met een breed scala aan gespreksfuncties

Er zijn een groot aantal gespreksfuncties die gebruikers gewend zijn van traditionele telefoonlijnen. Dezelfde functies zijn ook beschikbaar bij gehoste Voice over Internet Protocol-systemen, zoals doorverbinden, in de wacht zetten, doorschakelen, call hunt, auto-attendant telefoonmenu’s, conferentiegesprekken en nog veel meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.