Een goede kassa is het halve werk



Een drankje hier, een maaltijd daar. In de horeca heb je er dagelijks mee te maken. Aan alle consumpties zitten prijzen vast. Deze dienen correct te worden opgeteld om uiteindelijk een kloppende bon te presenteren aan je klanten. Een goed werkend en degelijk kassasysteem is daarom erg belangrijk. Fouten in de rekening kan veel irritatie veroorzaken. Niet alleen bij je klanten maar ook bij de eindverantwoordelijke van de financiën. Uiteindelijk willen beide partijen een duidelijk overzicht krijgen in de vorm van een juiste rekening.

 

Waar op te letten


Ten eerste is het handig om van te voren vast te stellen wie er gebruik gaat maken van de kassa van Smarthorecakassa. Zijn dit bepaalde personen die hierover eventueel extra uitleg gaan krijgen? Of is het voor iedereen mogelijk om rekeningen op te maken? Communiceer dit goed met het personeel! Duidelijkheid op dit punt is erg belangrijk. Uiteraard is het handig dat iedereen op een correcte manier kan werken met de kassa. In de praktijk blijkt dit vaak lastig. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor een aantal personen aan te wijzen die de kassa “bedienen”. Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat het systeem niet te ingewikkeld is. Dit voorkomt fouten. Een goed begin is het inplannen van een zogenaamde “kassa-avond”. Op deze avond krijgen alle personen die gaan werken met de kassa duidelijke uitleg. Dit is iets wat je zelf kan doen. Een voorwaarde hiervan is dat je zelf exact weet hoe het systeem werkt. Een andere optie is om op deze avond iemand uit te nodigen van het bedrijf waar de kassa vandaan komt. Deze persoon kan alles vertellen over de kassa en alle vragen die er zijn beantwoorden. Vaak wordt deze service aangeboden bij het aanschaffen van een kassasysteem.

 

Waar mensen werken worden fouten gemaakt


De mogelijkheid bestaat om iedereen een persoonlijke code te geven waarmee men werkt op de kassa. Op deze manier is het helder wie wat heeft gedaan en of er eventueel fouten zijn gemaakt. Wellicht zie je een soort verband op het gebied van zaken die misgaan. De betreffende medewerker kan in dit geval eventueel extra uitleg of tips krijgen. Maak de afspraak dat zogenaamde foutbonnen apart worden opgeborgen. Op deze bonnen kan een notitie gemaakt worden van wat er precies is misgegaan. Dit alles maakt de kans op fraude zo miniem mogelijk. Uiteindelijk gaan we uit van het goede in de mens maar helaas is dit niet altijd het geval. 

Bij het woord “kassa” denken we vaak simpel maar zoals je merkt komt er veel bij kijken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: